I forbindelse med vores tilfredshedsmålinger bliver vi ofte præsenteret for ønsket om at skabe en kobling til økonomiske nøgletal og andre KPIer for virksomheder ud fra tilfredshedsmålingen. Vi har foretaget en del af disse modelleringer, og vi har efterhånden opbygget en solid erfaring med at modellere koblinger fra tilfredshedsmålinger til økonomiske KPIer.
Målinger af denne type giver i højere grad virksomheden indsigt og viden til at træffe langsigtede overordnede strategiske beslutninger, frem for enkeltstående medarbejder- og kundetilfredshedsmålinger, som er mere kortsigtede og operationelle. Denne form for målinger kan også bruges til intern kommunikation og til at dokumentere, at arbejdet med tilfredshed rent faktisk har effekt.
Eftersom respondentdata, økonomiske data m.m. varierer meget fra måling til måling, både med hensyn til tilgængelighed, men også med hensyn til hvilke data der skal skabes koblinger imellem, så kan modelleringsarbejde være meget forskelligt fra gang til gang.
Vi kan godt lave målingerne enkeltstående, men det er helt oplagt, at lave denne type målinger som en udbygning af enten kunde- eller medarbejdertilfredshedsmålinger, hvor vi kan sikre, at der er et optimalt grundlag, for at kunne lave de koblinger der ønskes.
Vi har leveret målinger af denne type til flere af Danmarks større virksomheder, og hvis du gerne vil vide mere om denne type målinger, er du meget velkommen til at kontakte os.